Istoria picantă
+3
JIL
DeusInMachina
Donna
7 participanți
Pagina 1 din 4
Pagina 1 din 4 • 1, 2, 3, 4
Istoria picantă
Unul dintre faptele istorice semnificative pentru această zi mi-a atras atenţia, de aceea m-am gândit să îl nuanţez puţin.
1503 - A încetat din viaţă papa Alexandru al VI-lea, (numele laic Rodrigo de Borja).
Cine a fost acest Alexandrul al VI-lea? Una dintre cele mai infame figuri ale istoriei, exponent de seamă al teribilei familii Borgia, tată al Lucretiei Borgia, o altă harpie, crudă şi desfrânată, pe scurt o familie renumită în epocă atât pentru lipsa de scrupule cât şi pentru i cruzimea cu care îşi elimina duşmanii, în special prin otrăvire.
Iată un articol interesant....
1503 - A încetat din viaţă papa Alexandru al VI-lea, (numele laic Rodrigo de Borja).
Cine a fost acest Alexandrul al VI-lea? Una dintre cele mai infame figuri ale istoriei, exponent de seamă al teribilei familii Borgia, tată al Lucretiei Borgia, o altă harpie, crudă şi desfrânată, pe scurt o familie renumită în epocă atât pentru lipsa de scrupule cât şi pentru i cruzimea cu care îşi elimina duşmanii, în special prin otrăvire.
Iată un articol interesant....
Alexandru al VI-lea: un papă pe care Roma nu-l uită
„PENTRU un catolic, nu există cuvinte suficient de aspre pentru a-l condamna pe Alexandru al VI-lea“ (Geschichte der Päpste seit dem Ausgang des Mittelalters [Istoria papilor de la sfârşitul evului mediu]). „Nu există absolut nici o scuză pentru viaţa sa particulară . . . Trebuie să recunoaştem că pontificatul său nu aduce nici o onoare Bisericii. Deşi obişnuiţi cu asemenea fapte reprobabile, contemporanii familiei Borgia au asistat la mârşăviile ei cu o oroare de nedescris, al cărei ecou nici după mai bine de patru secole nu se stinsese încă.“ — L’Église et la Renaissance (1449–1517) (Biserica şi Renaşterea).
De ce unele lucrări prestigioase despre istoria Bisericii Romano-Catolice fac comentarii atât de dure la adresa unui papă şi a familiei sale? Ce fapte au comis ei ca să merite asemenea critici? O expoziţie organizată la Roma (octombrie 2002—februarie 2003), intitulată I Borgia — l’arte del potere (Familia Borgia: Arta puterii), a oferit prilejul de a reflecta la prerogativele revendicate de papalitate şi, îndeosebi, la modul în care s-a folosit de acestea Rodrigo Borgia, sau Alexandru al VI-lea (papă între anii 1492 şi 1503).
Ascensiunea la putere
Rodrigo Borgia s-a născut în 1431 într-o familie de vază din Játiva, oraş situat în regatul Aragon, în prezent în Spania. Unchiul său, Alfonso de Borgia, episcop de Valenza, s-a ocupat îndeaproape de instruirea nepotului său şi a avut grijă ca Rodrigo să primească încă din adolescenţă beneficii ecleziastice (sau funcţii ecleziastice care îi aduceauVENITURI). La 18 ani, sub protecţia lui Alfonso, ajuns acum cardinal, Rodrigo s-a mutat în Italia, unde a studiat dreptul. După ce a devenit papa Calixt al III-lea, Alfonso i-a numit pe el şi pe un alt nepot cardinali. Pere Lluís Borgia a devenit guvernator al mai multor oraşe. Nu după mult timp, Rodrigo a fost numit vicecancelar al Bisericii, funcţie pe care şi-a păstrat-o sub domnia mai multor papi, ceea ce i-a dat posibilitatea să obţină numeroase beneficii cu venituri uriaşe, să strângă averi fabuloase, să exercite o putere extraordinară şi să ducă o viaţă de prinţ.
Rodrigo era inteligent, un orator desăvârşit, un mecena al artelor, capabil să-şi atingă orice obiectiv. A întreţinut mai multe relaţii nelegitime; a avut patru copii cu concubina cu care a trăit toată viaţa şi mai mulţi cu alte femei. Deşi a fost mustrat de papa Pius al II-lea pentru înclinaţia lui spre „cele mai deşănţate distracţii“ şi spre „plăceri nestăpânite“, Rodrigo nu şi-a schimbat comportamentul.
La moartea papei Inocenţiu al VIII-lea, survenită în 1492, cardinalii Bisericii s-au întrunit pentru a-i alege un succesor. Este binecunoscut faptul că Rodrigo Borgia, cu un vădit cinism, a făcut oferte fabuloase şi a cumpărat suficiente voturi de la ceilalţi cardinali pentru a fi ales din întregul conclav drept papa Alexandru al VI-lea. Cu ce a cumpărat el aceste voturi? El le-a oferit cardinalilor funcţii ecleziastice, palate, castele, oraşe, abaţii şi episcopii, care aduceauVENITURI mari. Înţelegeţi, probabil, de ce un erudit în istoria ecleziastică a descris domnia lui Alexandru al VI-lea drept „zilele infamiei şi ale scandalurilor din Biserica Romană“.
Cu nimic mai bun decât prinţii laici
Folosindu-se de puterea spirituală pe care o deţinea în calitate de cap al Bisericii, Alexandru al VI-lea a arbitrat împărţirea între Spania şi Portugalia a teritoriilor descoperite în Americi. Autoritatea laică pe care o deţinea îl făcea suveranul statelor papale, teritorii din centrul Italiei. Şi-a condus regatul aproape ca oricare alt suveran renascentist. Asemenea predecesorilor şi succesorilor săi papali, el a domnit sub semnul corupţiei, al nepotismului şi al crimelor dubioase.
În acele vremuri tulburi, puteri rivale îşi disputau dreptul asupra teritoriilor Italiei; papa nu a rămas un simplu spectator. El a recurs la stratageme politice şi la alianţe, încheiate şi anulate, pentru a-şi spori puterea, pentru a-şi promova copiii şi a ridica familia Borgia mai presus de toate celelalte. Fiul său Juan, căsătorit cu verişoara regelui Castiliei, a devenit duce de Gandia (Spania). Jofré, un alt fiu al său, s-a căsătorit cu nepoata regelui Neapolelui.
Când a avut nevoie de o alianţă pentru a-şi întări relaţiile cu Franţa, papa a încălcat promisiunea făcută unui nobil aragonez de a-i da de soţie pe fiica sa, Lucrezia, de 13 ani, dând-o în căsătorie unei rude a ducelui de Milano. Când această căsătorie nu i-a mai oferit avantaje politice, el a găsit un pretext pentru a o anula, iar Lucrezia a fost dată în căsătorie lui Alfonso de Aragon, membru al unei dinastii rivale. În acest timp, Cesare Borgia, fratele Lucreziei, un om ambiţios şi crud, a încheiat o alianţă cu Ludovic al XII-lea, regele Franţei, ceea ce a făcut ca recenta căsătorie a surorii sale cu un aragonez să devină un impediment. Ce soluţie a găsit el? Potrivit unei lucrări de referinţă, Alfonso, nefericitul ei soţ, „a fost atacat pe treptele bazilicii Sf. Petru şi rănit de patru bărbaţi care voiau să-l asasineze. Nici nu se refăcuse încă, iar un slujitor al lui Cesare l-a sugrumat“. În dorinţa de a încheia noi alianţe strategice, papa a aranjat a treia căsătorie a Lucreziei, acum de 21 de ani, cu fiul influentului duce de Ferrara.
Iată cum a fost descrisă cariera lui Cesare: „o poveste a unei vieţi lipsite de scrupule şi mânjite de sânge“. Deşi la 17 ani a fost numit cardinal de tatăl său, Cesare era mai degrabă un om de război decât un om al bisericii, fiind şiret, ambiţios şi corupt, cum puţini alţii au fost. După ce a renunţat la funcţia ecleziastică, el s-a căsătorit cu o prinţesă franceză, intrând astfel în posesia ducatului de Valentinois. Apoi, cu sprijinul trupelor franceze, a iniţiat o campanie de asedii şi asasinate pentru a redobândi partea de nord a Italiei.
Pentru a se asigura că Cesare va avea sprijinul armatelor Franţei în atingerea obiectivelor sale, papa a consimţit la un divorţ scandalos, dar avantajos, dorit de regele Ludovic al XII-lea pentru a-i da acestuia posibilitatea să se căsătorească cu Ana de Bretania şi să anexeze ducatul ei la regatul său. De fapt, aşa cum arată o lucrare de referinţă, „papa a sacrificat prestigiul Bisericii şi rigorile principiilor pentru a le asigura avantaje laice membrilor familiei sale“.
Abuzurile papalităţii sunt criticate
Din cauza abuzurilor lor, membrii familiei Borgia şi-au făcut duşmani şi şi-au atras numeroase critici. În general, papa nu a dat atenţie acuzatorilor săi, însă nu aşa au stat lucrurile şi în cazul lui Girolamo Savonarola, un călugăr dominican, un predicator înflăcărat şi un lider politic al Florenţei. El a condamnat viciile curţii papale, manevrele politice ale papei şi chiar pe papa însuşi, cerând demiterea lui şi iniţierea unei reforme ecleziastice. Cu glas tunător, el a zis: „Capi ai Bisericii, . . . noaptea mergeţi la concubine, iar dimineaţa veniţi la sacramente“. Mai târziu, el a spus: „[Aceşti capi] au chip de prostituată, iar faima pe care şi-au făcut-o ştirbeşte prestigiul Bisericii. Aceştia, vă spun, nu cred în credinţa lui Cristos“.
Încercând să-i cumpere tăcerea, papa i-a oferit lui Savonarola titlul de cardinal, dar acesta l-a refuzat. Din cauza politicii sale antipapale sau a predicării, Savonarola a fost, în cele din urmă, excomunicat, arestat, torturat pentru a-şi recunoaşte vina, iar apoi spânzurat şi ars pe rug.
Re: Istoria picantă
Sper că nu vă plictisesc, mai aveţi aici date despre viaţa monstrului care a purtat titlul şi coroana de papă şi care a întreţinut relaţii incestuoase cu propria fică, Lucrezia Borgia....
Decăderea morală a lui Alexandru al VI-lea a fost atât de notorie, iar istoria ei atât de lungă şi de cunoscută, încât a rămas ca o mare pată pe obrazul Bisericii moderne care încearcă în van să zugrăvească un trecut papal pios. El a înregistrat un record printre papi în ceea ce priveşte recunoaşterea publică a copiilor săi nelegitimi şi neruşinarea aventurilor sale amoroase în „Palatul Sfânt“. Cu cei 12 copii bastarzi ai săi (Collins Dictionary), printre care Cesare, Giovanni (Juan), Lucrezia şi Jofré şi numeroasele sale amante, „Vaticanul era din nou un bordel“ (The Records of Rome, 1868, British Library), iar curtea sa papală desfrânată a fost comparată cu vechile „cetăţi ale desfrâului“ din Caesarea în care huzurea în tinereţe Sfântul Augustin (d. 430).
mai multe detalii aici
Decăderea morală a lui Alexandru al VI-lea a fost atât de notorie, iar istoria ei atât de lungă şi de cunoscută, încât a rămas ca o mare pată pe obrazul Bisericii moderne care încearcă în van să zugrăvească un trecut papal pios. El a înregistrat un record printre papi în ceea ce priveşte recunoaşterea publică a copiilor săi nelegitimi şi neruşinarea aventurilor sale amoroase în „Palatul Sfânt“. Cu cei 12 copii bastarzi ai săi (Collins Dictionary), printre care Cesare, Giovanni (Juan), Lucrezia şi Jofré şi numeroasele sale amante, „Vaticanul era din nou un bordel“ (The Records of Rome, 1868, British Library), iar curtea sa papală desfrânată a fost comparată cu vechile „cetăţi ale desfrâului“ din Caesarea în care huzurea în tinereţe Sfântul Augustin (d. 430).
mai multe detalii aici
Re: Istoria picantă
Pentru că abia am trecut de 23 august, zi cu puternice ecouri în minţile şi chiar sufletele noastre, ale celort mai ,,vechi'', m-am gândit că s-ar putea să vă intereseze un interviu cu marele istoric Neagu Djuvara, (mie personal îmi place de mor omul ăsta, e de o inteligenţă, prospeţime şi vitalitate remarcabile!), despre acest eveniment!
23 August, prin ochii lui Neagu Djuvara: „Când trăieşti istoria pe propria piele nuanţele se transformă în cicatrici“Este destul de complicat astăzi să le explicăm tinerilor semnificaţia zilei de 23 August şi ce a însemnat această răsturnare de situaţie în istoria noastră, chiar dacă istorici, mai zeloşi şi cu pana ceva mai vioaie, insistă pe anumite nuanţe şi prezintă în termeni pragmatici destinul nostru frânt de atunci, consideră istoricul şi fostul diplomat Neagu Djuvara.
Istoricul a explicat că atunci „când trăieşti istoria pe propria piele nuanţele se transformă în cicatrici, iar tinereţea se îngustează lăsând loc unei bătrâneţi obositoare”. În opinia sa, tinerii au nevoie de o istorie vie care să le stârnească curiozitatea şi interesul, nu să-i arunce şi mai tare în conul de umbră care stăpâneşte prezentul. ”Nimeni nu ascultă o poveste care este plictisitoare, istoricii vor trebui să-şi schimbe maniera de a relata istoria, altfel tinerii se vor afla într-un auto-exil voluntar ”, subliniază Djuvara.
Mihaela Toader: Ce simbolizează 23 August 1944 pentru Neagu Djuvara. Ce le-aţi spune tinerilor despre această zi?
Neagu Djuvara: Timp de patru ani am fost la război alături de germani şi bucata de război efectivă am făcut-o în calitate de soldat român aliat cu germanii. Noi nu am fost niciodată amestecaţi. Germanii mergeau mai la nord, iar nouă ne revenea sectorul sud ca să mergem la Odesa. Esenţial era să se blocheze portul de la Odesa ca armata rusească de aici să nu mai poată ajunge la nord. Aşa am făcut noi românii o porţiune de război în partea de sud-est a Ucrainei. După ce am făcut socoteala, am constatat că am făcut 175 de kilometri pe jos. A venit 23 August 1944 şi noi am făcut pace cu sovieticii, dar am reuşit într-un fel să făceam pace şi cu aliaţii noştri, cu americanii. SUA a trimis reprezentanţi la Bucureşti, dar oficialii sosiţi în România erau mai mult nişte pioni muţi. Cu un an înainte, pe 23 August din anul precedent războiului, fusese pactul Ribbentrop-Molotov. Eu am trăit consecinţele acestui pact. Tinerii au nevoie de memorialistică pentru a înţelege ce au reprezentat acele vremuri pentru destinul României. Eu am fost trimis la Stockholm după acest eveniment.
Re: Istoria picantă
Mi-a arătat băiatul meu cel mare un post haios pe fb, ne-am amuzat împreună! Sper să vă placă, eu găsesc foarte reuşită ironia!
COLUMNA LUI TRAIAN. Puțină lume ştie, dar undeva sus pe Columna lui Traian sunt înfățişate câteva scene incredibile, pe care nici un istoric nu le-a interpretat până acum corect. De asta sunt însă eu aici.
O scenă absolut uluitoare îl înfățişează pe împăratul Traian umilit de daci, aşa cum nu a mai pățit-o în nici un alt război. Într-un prim cartuş, Traian este reprezentat în picioare, într-o pos...tură umilă, în timp ce secretara primăriei Sarmisegetusa îi explică plictisită de ce acte are nevoie pentru autorizația de asediu: taxa de bătălie plătită la un CEC din sectorul de domiciliu, adeverință de salariu de la serviciu, copie legalizată după tăblița de muncă, declarație pe propria răspundere dacă mai realizează venituri şi din alte cuceriri etc etc. Şi timbru fiscal de un sestert de la poştă, obligatoriu.
În următoarele scene, Traian este înfățişat alergând pe la diverse instituții după aceste acte.
În fine, în ultimul cartuş Traian ajunge triumfător înapoi la primărie cu dosarul complet, însă funcționara îi trânteşte geamul în nas: "Am terminat programul pe astăzi. Reveniți dumneavoastră în anii 105-106".
Ultima editare efectuata de catre Donna in Dum Dec 20, 2015 8:20 pm, editata de 1 ori
Re: Istoria picantă
....nici nu stii ce sa faci...
sa razi??....sa te-ntristezi??
sa razi??....sa te-ntristezi??
JIL- Forumist albastru
- Mesaje : 7866
Re: Istoria picantă
Vezi tu Bil, una din caracteristicile neamului ăsta al nostru e capacitatea, aparent infinită, de a face haz de necaz. Asta ne ajută să supravieţuim, dar ne şi împiedică să evoluăm...părerea mea!
Re: Istoria picantă
Mare adevar ai spus Donna: a face haz de necaz a ajutat poporul asta sa supravietuiasca atator vicisitudini ale sortii.. Insa nu cred ca ne impiedica sa evoluam, dimpotrivaDonna a scris:Vezi tu Bil, una din caracteristicile neamului ăsta al nostru e capacitatea, aparent infinită, de a face haz de necaz. Asta ne ajută să supravieţuim, dar ne şi împiedică să evoluăm...părerea mea!
*Dony- Forumist albastru
- Mesaje : 1934
Re: Istoria picantă
Eu mai bine fac haz de necaz ,ca de evoluat evoluez singura..
mihaela- Forumist albastru
- Mesaje : 14396
Re: Istoria picantă
Dony, eu cred. Şi să îţi explic de ce....suntem creatorii unei ode a pasivităţii, şi anume balada Mioriţa. Un om avertizat fiind că urmează a fi ucis, în loc să îşi ia măsuri de precauţie, aşteaptă sfârşitul cântând...eu nu sunt adepta unei astfel de filosofii!
A-ţi minimiza nenorocirea poate te ajută pe termen scurt, să depăşeşti şocul...dar dacă nu evaluezi corect poziţia pe care te afli, te mănâncă viitorul, cu perspectivele lui cu tot...
A-ţi minimiza nenorocirea poate te ajută pe termen scurt, să depăşeşti şocul...dar dacă nu evaluezi corect poziţia pe care te afli, te mănâncă viitorul, cu perspectivele lui cu tot...
Re: Istoria picantă
Mai, desi nu ma recunosc in toate aspectele viziunii sau platformei lor...recunosc ca am avut pentru ''verzi'' o simpatie inca de mic...imi place la nebunie piesa asta : HEIL THE GUARD !
DeusInMachina- Forumist albastru
- Mesaje : 1047
Sărutul dintre doi bărbaţi care a oripilat lumea: dovada legăturii strânse dintre liderii comunişti Leonid Brejnev şi Eric Honecker
O vizită istorică de la Berlin avea să rămână simbol al frăţiei dintre liderii puternici ai Estului. La 7 octombrie 1979, lumea asista uluită la o demonstraţie de afecţiune fără precedent între doi conducători comunişti: sovieticul Leonid Brejnev şi neamţul Eric Honecker s-au sărutat pe gură în faţa tuturor.
La 7 octombrie 1979, o vizită istorică avea loc la Zidul Berlinului, faimoasa construcţie care tăia nemilos în două inima capitalei germane, separând două lumi - Estul şi Vestul. Liderul sovietic Leonid Ilici Brejnev - care se afla la cârma URSS din 1964 şi mai avea să o conducă până la moartea sa din 1982 - sosise la Berlin, pentru a serba 30 ani de la înfiinţarea Republicii Democrate Germane. Era invitatul special al Puterii comuniste din RDG, reprezentată la acea vreme de Eric Honecker. Vizita a fost pregătită ca la carte, după toate rigorile ideologiei comuniste. Mulţimi de oameni au fost scoşi pe bulevardele Berlinului, pe unde avea să-şi facă apariţia coloana oficială. Cu steguleţe, pancarte şi portrete ale conducătorilor iubiţi, berlinezii au izbucnit în urale la vederea mai-marilor care decideau soarta a jumătate din Europa. Salutând asistenţa după modelul comunist, Honecker şi Brejnev s-au îndreptat către tribuna oficială de unde urma să se rostească discursurile înălţătoare. Momentul era înălţător pentru comunişti: la 7 octombrie 1949, Germania de Est îşi declarase independenţa faţă de Germania de Vest, proclamându-şi capitala la Berlin. Or, trei decenii de împliniri măreţe nu puteau trece nemarcate într-un festivism fără precedent. După ce şi-a spus înflăcărat alocuţiunea în care vorbea despre valorile şi supremaţia comunismului, Leonid Brejnev s-a întors către Eric Honecker, care l-a îmbrăţişat cu căldură. Strângându-se în braţe ca doi camarazi vechi de arme, rusul şi neamţul şi-au apropiat feţele pentru a se săruta frăţeşte. Numai că semnul de afecţiune avea să uimească posteritatea. Brejnev şi Honecker s-au sărutat prelung şi apăsat pe gură, nu o dată, ci de mai multe ori. Mulţimea a aclamat, fotoreporterii au fost pe fază surprinzând momentul, iar activiştii au fost în culmea fericirii. Imaginea drăgăstoasă a liderilor care comandau uciderea fără milă a celor ce îndrăzneau să evadeze din lagărul comunist continuă să oripileze privitorii neavizaţi. Ideologii au explicat mai târziu că acesta este „sărutul frăţesc socialist“, prin care se pecetluieşte înţelegerea dintre liderii comunişti. Totuşi, legătura puternică dintre cei doi mari conducători Brejnev şi Honecker a făcut ca protocolul să fie încălcat, pentru o demonstraţie memorabilă. Ulterior, sărutul mai mult decât frăţesc a fost exersat şi de alţi lideri comunişti, cum ar fi Mihail Gorbaciov cu acelaşi Eric Honecker. Eric Honecker (25 august 1912-29 mai 1994) a trăit destul cât să vadă dărâmarea Zidului Berlinului, la 9 noiembrie 1989. Cu câteva săptămâni înainte fusese debarcat de la conducerea Partidului Socialist Unit din Germania. Leonid Ilici Brejnev (19 decembrie 1906-10 noiembrie 1982) a scăpat de această „oroare“ a Libertăţii. Dar chipul lui, lipit de cel al lui Honecker, a rămas imortalizat în Zidul Berlinului, în pictura graffiti ce redă sărutul pe gură al celor doi mari lideri comunişti.
La 7 octombrie 1979, o vizită istorică avea loc la Zidul Berlinului, faimoasa construcţie care tăia nemilos în două inima capitalei germane, separând două lumi - Estul şi Vestul. Liderul sovietic Leonid Ilici Brejnev - care se afla la cârma URSS din 1964 şi mai avea să o conducă până la moartea sa din 1982 - sosise la Berlin, pentru a serba 30 ani de la înfiinţarea Republicii Democrate Germane. Era invitatul special al Puterii comuniste din RDG, reprezentată la acea vreme de Eric Honecker. Vizita a fost pregătită ca la carte, după toate rigorile ideologiei comuniste. Mulţimi de oameni au fost scoşi pe bulevardele Berlinului, pe unde avea să-şi facă apariţia coloana oficială. Cu steguleţe, pancarte şi portrete ale conducătorilor iubiţi, berlinezii au izbucnit în urale la vederea mai-marilor care decideau soarta a jumătate din Europa. Salutând asistenţa după modelul comunist, Honecker şi Brejnev s-au îndreptat către tribuna oficială de unde urma să se rostească discursurile înălţătoare. Momentul era înălţător pentru comunişti: la 7 octombrie 1949, Germania de Est îşi declarase independenţa faţă de Germania de Vest, proclamându-şi capitala la Berlin. Or, trei decenii de împliniri măreţe nu puteau trece nemarcate într-un festivism fără precedent. După ce şi-a spus înflăcărat alocuţiunea în care vorbea despre valorile şi supremaţia comunismului, Leonid Brejnev s-a întors către Eric Honecker, care l-a îmbrăţişat cu căldură. Strângându-se în braţe ca doi camarazi vechi de arme, rusul şi neamţul şi-au apropiat feţele pentru a se săruta frăţeşte. Numai că semnul de afecţiune avea să uimească posteritatea. Brejnev şi Honecker s-au sărutat prelung şi apăsat pe gură, nu o dată, ci de mai multe ori. Mulţimea a aclamat, fotoreporterii au fost pe fază surprinzând momentul, iar activiştii au fost în culmea fericirii. Imaginea drăgăstoasă a liderilor care comandau uciderea fără milă a celor ce îndrăzneau să evadeze din lagărul comunist continuă să oripileze privitorii neavizaţi. Ideologii au explicat mai târziu că acesta este „sărutul frăţesc socialist“, prin care se pecetluieşte înţelegerea dintre liderii comunişti. Totuşi, legătura puternică dintre cei doi mari conducători Brejnev şi Honecker a făcut ca protocolul să fie încălcat, pentru o demonstraţie memorabilă. Ulterior, sărutul mai mult decât frăţesc a fost exersat şi de alţi lideri comunişti, cum ar fi Mihail Gorbaciov cu acelaşi Eric Honecker. Eric Honecker (25 august 1912-29 mai 1994) a trăit destul cât să vadă dărâmarea Zidului Berlinului, la 9 noiembrie 1989. Cu câteva săptămâni înainte fusese debarcat de la conducerea Partidului Socialist Unit din Germania. Leonid Ilici Brejnev (19 decembrie 1906-10 noiembrie 1982) a scăpat de această „oroare“ a Libertăţii. Dar chipul lui, lipit de cel al lui Honecker, a rămas imortalizat în Zidul Berlinului, în pictura graffiti ce redă sărutul pe gură al celor doi mari lideri comunişti.
şi video aici
Re: Istoria picantă
Ceva dreptate e : este o tactica pe care cu totii o folosim....Se numeste perdeaua de fum: cand ceva deranjeaza sau atrage atentia si dorim sa ne facem nevazuti ''activam'' altceva in alta parte mai ''puternic'' decat stimulul initial pentru ca privirile celor care ne urmareau sa fie indreptate acolo....http://www.cunoastelumea.ro/invazia-araba-din-europa-a-adus-numai-lucruri-bune-pentru-romania-iata-de-ce/
DeusInMachina- Forumist albastru
- Mesaje : 1047
Re: Istoria picantă
poate fi un inceput ! din partea mea ..felictari si multa bafta ! chiar daca se refuza denumirea de grupare paramilitara, eu sper ca in practica , chiar asta sa devina in timp !
http://www.gandul.info/stiri/un-campion-de-k1-a-creat-patrula-lui-vlad-tepes-ii-vom-apara-pe-cei-sarmani-de-interlopi-14986150
http://www.gandul.info/stiri/un-campion-de-k1-a-creat-patrula-lui-vlad-tepes-ii-vom-apara-pe-cei-sarmani-de-interlopi-14986150
DeusInMachina- Forumist albastru
- Mesaje : 1047
Re: Istoria picantă
Am citit şi eu, nu ştiu ce să zic...să dea Dumnezeu să facă exact ce şi-au propus şi să fie mai bine pentru cei ce nu se pot apăra singuri!
Re: Istoria picantă
Urmaşii naziştilor: strănepoata lui Goring s-a sterilizat de teamă să nu dea naştere unui alt monstru
Nepoata lui Hermann Goring a declarat că s-a supus voluntar unei intervenții de sterilizare pentru a nu risca să dea naștere unui monstru. Femeia a apărut recent într-un documentar alături de alte rude ale vechilor naziști și a povestit cum legăturile de familie i-au schimbat viața.
Bettina Goring locuiește în Santa Fe, New Mexico. Este strănepoata lui Hermann Goring, unul dintre cei mai importanți lideri naziști din anii 1930-1940. Femeia, în vârstă de 60 de ani, se numără printre puținii descendenți ai naziștilor care au acceptat să vorbească despre ce efect a avut asupra lor istoria familiei. Ea a povestit că, în urmă cu treizeci de ani, ea și fratele său au decis să se supună unei operații de sterilizare. „Mi-am legat trompele la 30 de ani pentru că mi-era teamă că voi crea alt monstru”, a spus ea. „Pentru început arăt ca el – ochii, obrajii, profilul. Semăn cu el mai mult decât propria lui fiică”.
Bettina Goring a apărut într-un documentar despre copiii uitați ai celui de-Al Treilea Reich alături de alți descendenți ai naziștilor responsabili pentru atrocitățile din Al Doilea Război Mondial. „Familia mea, eu și naziștii” este un documentar despre trecutul teribil al acestor oameni, împovărați cu crimele familiilor în care s-au născut.
Unii dintre cei care au acceptat să apară în acest documentar au vorbit pentru prima dată despre sentimentele de rușine și vinovăție cu care au trăit toată viața. Katrin Himmler, strănepoata liderului SS Heinrich Himmler, s-a căsătorit cu un evreu și încă nu știe cum îi va povesti fiului său despre unchiul Heinrich. „Nu cred că i-am moștenit «răul». Dar trăiesc cu numele lui. Când aveam 11 ani, în Germania a fost difuzat serialul Holocaust. Stăteam la birou plângând, pentru că numele Himmler era repetat încontinuu. Am realizat că a fost cel mai mare criminal în serie din vremurile moderne. Dar eu nu sunt responsabilă”, a declarat Katrin.
Printre cei care au apărut în acet documentar se numără și Monika Hertwig, fiica comandantului de lagăr Amon Goeth; Niklas Frank, fiul lui Hans Frank, guvernatorul Poloniei ocupate, direct responsabil pentru crimele comise în lagărele poloneze; Martin Bormann Jr.; fiul lui Rudolf Hess și fiul lui Adolf Eichmann.
În prezent, Niklas Frank vorbește tinerilor din fosta RDG despre tatăl său încercând să le arate tinerilor cât de periculoasă e noua mișcare neonazistă. „Niciodată n-am reușit să scap de amintirea lui. Trăiesc cu o rușine acută din cauza faptelor sale”, a declarat el.
Bettina Goring povestește că, în familie, a crescut alăuri de oameni care nu se sfiau să-l prețuiască în continuare pe Goring ca pe un erou. „Ei credeau că erau descedenții unor eroi. Și nu e așa. Suntem descedenții unor criminali și ucigași în serie.”
Re: Istoria picantă
Despre Traian... ma rog, anumite aspecte descrise aici la stiam...
http://www.identitatea.ro/viata-nestiuta-imparatului-traian-cuceritorul-daciei/
http://www.identitatea.ro/viata-nestiuta-imparatului-traian-cuceritorul-daciei/
Lord of the Starfields- Forumist albastru
- Mesaje : 288
Re: Istoria picantă
Cine a fost Papură Vodă și de unde ii vine numele
“…s-a născut domnului nostru prea doritul fiul al lui, Io Ștefan voievod, dă-i mulți ani și viață lungă, Doamne.” Aceste rânduri le însemna pe ceaslov un diac la data de 14 iunie 1641. Filele galbene căpătau astfel viață, subliniind încă o dată bucuria lui Vasile Lupu de a avea un băiat, după ce în urmă cu un an răposase celălalt fiu, Ion.
Ștefan Vodă nu știm când s-a născut, posibil pe 26 ianuarie, dar nu mai târziu de 1 aprilie. În acea zi de primăvară, numele fiului lui Vasile Lupu și al doamnei Ecaterina, cea de-a doua soție a domnitorului avea să fie menționat sub formula “Io, Ștefan voievod” într-un act al divanului domnesc. Domnitorul dorea să sublinieze că el era urmașul său la tron. În alegerea numelui este posibil ca ilustrul Ștefan al III-lea, adică cel Mare, să fi servit drept inspirație. Coconul domnesc avea să fie răsfățatul părinților, surorilor și doicelor. Era alintat Ștefăniță. Curtenii lingușitori i se închinau și căutau să-i facă plăcerile. Probabil că nu ezitau să îl lase să îi încalece ca pe cai și să se plimbe cu el în spinare.
Bucuria lui Vasile Lupu nu va dura mult. La Iași sosește ceaușul (funcţionar inferior la turci, care îndeplinea funcţia de uşier, de curier sau de aprod. De aici provine și numele de Ceaușescu) Porții care anunță că trebuie să-l ducă pe cocon la Constantinopol drept ostatec. Cu pungi grase de galbeni, domnitorul amână mai mulți ani acest lucru. În toamna lui 1653 doamna Ecaterina și Ștefăniță cad însă în mâinile pretendentului la tron, Gheroghe Ștefan. Sfetnicii uzurpatorului îi spun ca măcar vârful nasului să îi fie retezat lui Ștefăniță astfel încât copilul să nu mai cuteze vreodată la domnie, dar Gheorghe Ștefan, se pare că a zis ”om muri noi până va ieși unul ca acesta domn”. Într-un final captivii ajung la Constantinopol. De la vârsta de 12 până la 17 ani Ștefăniță a stat acolo. Hrana proastă l-a făcut firav și plăpând. Își petrecea timpul în prejma domiciliului forțat, aproape de Serai. S-a făcut cunoscut printre funcționarii otomani. Marele vizir ar fi spus “fecior voinic are Vasile beiul” (bei= administrator otoman), bineînțeles cu o notă de ironie. La 1659 tronul Moldovei devine vacant. Vasile Lupu, care între timp ajunsese în închisoarea Edi Kule, trimite marelui vizir 300 de pungi pline cu reali(monede spaniole), blănuri scumpe și nenumărate giuvaiere. Astfel, în noiembrie 1659 Ștefăniță capătă steagul domniei. Deși proaspătul conducător avea 18 ani, solul venețian de la Constantinopol, nu îi dădea mai mult de 15. Vasile Lupu rămânea închis drept garanție.
Împreună cu 1000 de arnăuți și cu promisiunea ajutorului tătăresc pleacă la Iași. Constantin Șerban, domnul aflat pe tron se retrage deși inițial dorise să îi țină piept. Ștefăniță, avându-se bine cu tătarii a pus vorbă la căpetenia Gazi Ghirai, astfel încât doi nobili ardeleni căzuți în robie, Apafy și Beldi, sunt eliberați și escortați acasă de o oștire moldoveană. La întoarcere, soldații sunt atacați de secui, dar asta nu a însemnat tensionarea relațiilor cu Transilvania. Pe tot parcursul domniei se constată o întărire a relației cu ardelenii.
În țară situația era dezastruoasă datorită jafurilor armatelor străine. Oamenii își părăsiseră gospodăriile și se ascundeau în munți. Cotropitorii dacă nu găseau nimic de furat, luau robi. Boierii Toma Cantacuzino, Ion Prăjescu și Ilie Șeptilici erau prizonieri la pașa de Silistra. Cu multe pungi de aur Ștefăniță îi eliberează. Situația se înrăutățește însă printr-o secetă severă. Foametea era cumplită. Locuitorii mâncau pâine de rânsă (coajă de copac) și de (făină de) papură . Era în primul an al domniei, iar oamenii au început să îl numească Papură Vodă. Foametea era atât de teribilă încât “mamele își vindeau copiii, însă i-au vândut de mare nevoie că le mureau de foame, când cu foametea cea care, când au fost mierța (unitate de măsură pentru cereale) de pâine un galben, în zilele lui Ștefan Vodă”. Nu se mai strângeau biruri, neavând de unde, iar toate bucatele se scumpiseră și erau greu de găsit. Atunci o mare parte din boieri au cumpărat moșii uriașe pe prețuri de nimic.
Nu Papură Vodă era vinovat de sitația țării, el abia venise la domnie. La scurt timp, fie după mintea lui, fie a lui Vasile care se afla la Constantinopol, ori cea a boierilor Cantacuzinești, domnitorul a început să pună ordine în țară. Mai întâi a poftit pe toți cei bejeniți (persoane care își părăseau vremelnic casa, ținutul sau țara din cauza invaziilor, a persecuțiilor sau a asupririi) să se întoarcă la casele lor, nemaiavând a se teme de ceva. În locurile rămase totuși pustii a chemat străini ca să fie repopulate satele și pământul să fie lucrat, fiind scutiți de dări trei ani. I-a lăsat pe boieri să ia pământ la prețuri de nimic în speranța că aceștia îl vor lucra cu cine or ști. Dușmanii familiei sale au fost tolerați, iar boierii ce fuseseră de partea lui Gheorghe Ștefan sunt primiți în Divan. Doar boierul Vasile Gealăul și-a pierdut capul și asta pentru că va trece în 1661 de partea rivalului Constantin Șerban.
Ștefăniță a avut însă și el păcate. Cronicarul Radu Popescu ne spune că de mic fusese învățat să se poarte urât cu ai săi curteni, “încât niciun domn nu s-a mai purtat astfel”. De exemplu, când ieșea la plimbări “punea pă boiari pă caii lui cei turcești și ieșind la câmpu le lua frâiele și le da câmpia”. Tot astfel “era un heleșteu mare, cât l-am pomenit și noi, și pă heleșteu foișor domnescu, lângă casele domnești. Dă acolo pă mulți boiari îi arunca în heleșteu și râdea scoțându-i din apă îi îmbrăca în haine domnești”. Pare mai curând o joacă de copil, care, speriat ca nu cumva să se fi supărat bărboșii curteni, îi încărca cu daruri.
La sfârșitul lui 1660, Vasile Lupu este slobozit, dar moare anul următor. Este adus cu mare pompă la Iași și îngropat la ctitoria lui de la Trei Ierarhi. Anul 1661 avea să fie unul tulbure pentru Ștefăniță “Papură” Vodă. Constantin Șerban, vine cu o armată de cazaci și este hotărât să își reia tronul. Vodă trece de îndată Prutul și își stabilește tabăra la Coiceni, de unde i-a trimis în calea năvălitorilor pe boierii Gheorghe Catargiu, Grigore Hăbășescu și Mihalcea Hâncul în fruntea a 200 de oșteni, care erau cam toată oastea domnească. Cazacii îi risipesc ușor pe puținii oșteni domnești, după care au coborât pe valea Prutului cu gândul să îl învăluie pe Vodă. Domnitorul aștepta ajutor tătăresc, dar un căpitan din slujba sa, Voicehovski, aflând de gândurile cazacilor i-a dat de știre. A ocolit capitala și s-a oprit la Tomești, pe apa Bahluiului. Încrezător în izbândă, Constantin Șerban a intrat în Iași, a luat domnia și l-a trimis pe boierul Duroc cu 500 de oșteni să îl prindă pe Ștefăniță. Așa a trecut luna ianuarie. La începutul lui februarie Papură Vodă primește ajutor turco-tătar și pleacă la Iași să își recapete tronul. Cazacii au fost cât pe ce să îl dea pe Șerban pe mâna adversarului, doar lefurile mari promise făcându-i să nu-l trădeze.
Astfel, la sfârșitul lui februarie, Ștefăniță era din nou domn. Trimite rugăminte papei spre a permite venirea lui Gabriel Thomassy, un călugăr franciscan bulgar ce locuia în Târgoviște ca episcop catolic al Moldovei. Papa a fost bucuros și l-a îndemnat pe domn să treacă la credința lui. Ștefăniță Vodă nu s-a prea omorât cu cele sfinte, dar a închinat unele mănăstiri la muntele Athos, ca să nu supere clerul local. Primăvara și vara lui 1661 au fost mult mai îmbelșugate față de anul precedent. Dacă belșugul ar fi continuat, porecla ar fi fost chiar dată uitării. În septembrie însă, când se aștepta mai puțin, un ceauș de la Poată îi aduce porunca să plece alături de pașa de Silistra la Nipru, unde împreună aveau să îl ajute pe hanul tătarilor să întărească o cetate. Papură Vodă se conformează. Face un popas la Luteni, pe apa Bâlcului, nu departe de Tighina. Se îmbolnăvește și pe 28 septembrie 1661 moare împreună cu boierul Dumitrașcu Drăguțescu. Poate din această pricină solul venețian din Viena, Giovani Sagredo, spunea că ar fi murit de febră tifoidă. Alții spun că ar fi fost vorba de ciumă ori după cum zice Radu Popescu că “l-au otrăvit boiarii”, dar după cum spune același cronicar “ori de una ori de alta el tot a murit”.
“…s-a născut domnului nostru prea doritul fiul al lui, Io Ștefan voievod, dă-i mulți ani și viață lungă, Doamne.” Aceste rânduri le însemna pe ceaslov un diac la data de 14 iunie 1641. Filele galbene căpătau astfel viață, subliniind încă o dată bucuria lui Vasile Lupu de a avea un băiat, după ce în urmă cu un an răposase celălalt fiu, Ion.
Ștefan Vodă nu știm când s-a născut, posibil pe 26 ianuarie, dar nu mai târziu de 1 aprilie. În acea zi de primăvară, numele fiului lui Vasile Lupu și al doamnei Ecaterina, cea de-a doua soție a domnitorului avea să fie menționat sub formula “Io, Ștefan voievod” într-un act al divanului domnesc. Domnitorul dorea să sublinieze că el era urmașul său la tron. În alegerea numelui este posibil ca ilustrul Ștefan al III-lea, adică cel Mare, să fi servit drept inspirație. Coconul domnesc avea să fie răsfățatul părinților, surorilor și doicelor. Era alintat Ștefăniță. Curtenii lingușitori i se închinau și căutau să-i facă plăcerile. Probabil că nu ezitau să îl lase să îi încalece ca pe cai și să se plimbe cu el în spinare.
Bucuria lui Vasile Lupu nu va dura mult. La Iași sosește ceaușul (funcţionar inferior la turci, care îndeplinea funcţia de uşier, de curier sau de aprod. De aici provine și numele de Ceaușescu) Porții care anunță că trebuie să-l ducă pe cocon la Constantinopol drept ostatec. Cu pungi grase de galbeni, domnitorul amână mai mulți ani acest lucru. În toamna lui 1653 doamna Ecaterina și Ștefăniță cad însă în mâinile pretendentului la tron, Gheroghe Ștefan. Sfetnicii uzurpatorului îi spun ca măcar vârful nasului să îi fie retezat lui Ștefăniță astfel încât copilul să nu mai cuteze vreodată la domnie, dar Gheorghe Ștefan, se pare că a zis ”om muri noi până va ieși unul ca acesta domn”. Într-un final captivii ajung la Constantinopol. De la vârsta de 12 până la 17 ani Ștefăniță a stat acolo. Hrana proastă l-a făcut firav și plăpând. Își petrecea timpul în prejma domiciliului forțat, aproape de Serai. S-a făcut cunoscut printre funcționarii otomani. Marele vizir ar fi spus “fecior voinic are Vasile beiul” (bei= administrator otoman), bineînțeles cu o notă de ironie. La 1659 tronul Moldovei devine vacant. Vasile Lupu, care între timp ajunsese în închisoarea Edi Kule, trimite marelui vizir 300 de pungi pline cu reali(monede spaniole), blănuri scumpe și nenumărate giuvaiere. Astfel, în noiembrie 1659 Ștefăniță capătă steagul domniei. Deși proaspătul conducător avea 18 ani, solul venețian de la Constantinopol, nu îi dădea mai mult de 15. Vasile Lupu rămânea închis drept garanție.
Împreună cu 1000 de arnăuți și cu promisiunea ajutorului tătăresc pleacă la Iași. Constantin Șerban, domnul aflat pe tron se retrage deși inițial dorise să îi țină piept. Ștefăniță, avându-se bine cu tătarii a pus vorbă la căpetenia Gazi Ghirai, astfel încât doi nobili ardeleni căzuți în robie, Apafy și Beldi, sunt eliberați și escortați acasă de o oștire moldoveană. La întoarcere, soldații sunt atacați de secui, dar asta nu a însemnat tensionarea relațiilor cu Transilvania. Pe tot parcursul domniei se constată o întărire a relației cu ardelenii.
În țară situația era dezastruoasă datorită jafurilor armatelor străine. Oamenii își părăsiseră gospodăriile și se ascundeau în munți. Cotropitorii dacă nu găseau nimic de furat, luau robi. Boierii Toma Cantacuzino, Ion Prăjescu și Ilie Șeptilici erau prizonieri la pașa de Silistra. Cu multe pungi de aur Ștefăniță îi eliberează. Situația se înrăutățește însă printr-o secetă severă. Foametea era cumplită. Locuitorii mâncau pâine de rânsă (coajă de copac) și de (făină de) papură . Era în primul an al domniei, iar oamenii au început să îl numească Papură Vodă. Foametea era atât de teribilă încât “mamele își vindeau copiii, însă i-au vândut de mare nevoie că le mureau de foame, când cu foametea cea care, când au fost mierța (unitate de măsură pentru cereale) de pâine un galben, în zilele lui Ștefan Vodă”. Nu se mai strângeau biruri, neavând de unde, iar toate bucatele se scumpiseră și erau greu de găsit. Atunci o mare parte din boieri au cumpărat moșii uriașe pe prețuri de nimic.
Nu Papură Vodă era vinovat de sitația țării, el abia venise la domnie. La scurt timp, fie după mintea lui, fie a lui Vasile care se afla la Constantinopol, ori cea a boierilor Cantacuzinești, domnitorul a început să pună ordine în țară. Mai întâi a poftit pe toți cei bejeniți (persoane care își părăseau vremelnic casa, ținutul sau țara din cauza invaziilor, a persecuțiilor sau a asupririi) să se întoarcă la casele lor, nemaiavând a se teme de ceva. În locurile rămase totuși pustii a chemat străini ca să fie repopulate satele și pământul să fie lucrat, fiind scutiți de dări trei ani. I-a lăsat pe boieri să ia pământ la prețuri de nimic în speranța că aceștia îl vor lucra cu cine or ști. Dușmanii familiei sale au fost tolerați, iar boierii ce fuseseră de partea lui Gheorghe Ștefan sunt primiți în Divan. Doar boierul Vasile Gealăul și-a pierdut capul și asta pentru că va trece în 1661 de partea rivalului Constantin Șerban.
Ștefăniță a avut însă și el păcate. Cronicarul Radu Popescu ne spune că de mic fusese învățat să se poarte urât cu ai săi curteni, “încât niciun domn nu s-a mai purtat astfel”. De exemplu, când ieșea la plimbări “punea pă boiari pă caii lui cei turcești și ieșind la câmpu le lua frâiele și le da câmpia”. Tot astfel “era un heleșteu mare, cât l-am pomenit și noi, și pă heleșteu foișor domnescu, lângă casele domnești. Dă acolo pă mulți boiari îi arunca în heleșteu și râdea scoțându-i din apă îi îmbrăca în haine domnești”. Pare mai curând o joacă de copil, care, speriat ca nu cumva să se fi supărat bărboșii curteni, îi încărca cu daruri.
La sfârșitul lui 1660, Vasile Lupu este slobozit, dar moare anul următor. Este adus cu mare pompă la Iași și îngropat la ctitoria lui de la Trei Ierarhi. Anul 1661 avea să fie unul tulbure pentru Ștefăniță “Papură” Vodă. Constantin Șerban, vine cu o armată de cazaci și este hotărât să își reia tronul. Vodă trece de îndată Prutul și își stabilește tabăra la Coiceni, de unde i-a trimis în calea năvălitorilor pe boierii Gheorghe Catargiu, Grigore Hăbășescu și Mihalcea Hâncul în fruntea a 200 de oșteni, care erau cam toată oastea domnească. Cazacii îi risipesc ușor pe puținii oșteni domnești, după care au coborât pe valea Prutului cu gândul să îl învăluie pe Vodă. Domnitorul aștepta ajutor tătăresc, dar un căpitan din slujba sa, Voicehovski, aflând de gândurile cazacilor i-a dat de știre. A ocolit capitala și s-a oprit la Tomești, pe apa Bahluiului. Încrezător în izbândă, Constantin Șerban a intrat în Iași, a luat domnia și l-a trimis pe boierul Duroc cu 500 de oșteni să îl prindă pe Ștefăniță. Așa a trecut luna ianuarie. La începutul lui februarie Papură Vodă primește ajutor turco-tătar și pleacă la Iași să își recapete tronul. Cazacii au fost cât pe ce să îl dea pe Șerban pe mâna adversarului, doar lefurile mari promise făcându-i să nu-l trădeze.
Astfel, la sfârșitul lui februarie, Ștefăniță era din nou domn. Trimite rugăminte papei spre a permite venirea lui Gabriel Thomassy, un călugăr franciscan bulgar ce locuia în Târgoviște ca episcop catolic al Moldovei. Papa a fost bucuros și l-a îndemnat pe domn să treacă la credința lui. Ștefăniță Vodă nu s-a prea omorât cu cele sfinte, dar a închinat unele mănăstiri la muntele Athos, ca să nu supere clerul local. Primăvara și vara lui 1661 au fost mult mai îmbelșugate față de anul precedent. Dacă belșugul ar fi continuat, porecla ar fi fost chiar dată uitării. În septembrie însă, când se aștepta mai puțin, un ceauș de la Poată îi aduce porunca să plece alături de pașa de Silistra la Nipru, unde împreună aveau să îl ajute pe hanul tătarilor să întărească o cetate. Papură Vodă se conformează. Face un popas la Luteni, pe apa Bâlcului, nu departe de Tighina. Se îmbolnăvește și pe 28 septembrie 1661 moare împreună cu boierul Dumitrașcu Drăguțescu. Poate din această pricină solul venețian din Viena, Giovani Sagredo, spunea că ar fi murit de febră tifoidă. Alții spun că ar fi fost vorba de ciumă ori după cum zice Radu Popescu că “l-au otrăvit boiarii”, dar după cum spune același cronicar “ori de una ori de alta el tot a murit”.
Re: Istoria picantă
Mai degraba, istoria ciclica in cazul de fata :
poet_of_the_fall- Forumist albastru
- Mesaje : 724
Pagina 1 din 4 • 1, 2, 3, 4
Pagina 1 din 4
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
|
|